Představujeme vám talentovaného keramika Jana Pávka
Honza je mladý člověk, který tvoří výjimečnou čajovou keramiku. Je samoukem a čajovým nadšencem. Poznali jsme ho teprve nedávno, ale jeho věci nám učarovaly a několik jich nyní naleznete i v našem e-shopu. Posuďte sami…
Jan Pávek o sobě a své tvorbě
Vše to začalo u čaje. Čaj a jeho kultura mě fascinovaly. Vždy jsem cítil, že prožitek z pití čaje kromě atmosféry ovlivňuje právě keramika, ve které je čaj připravován.
Když jsem se pak dostal, celkem náhodou, k hrnčířskému kruhu věděl jsem, že zde začíná má cesta. Bez vzdělání v oboru a zkušeností, avšak s odhodláním, nadšením a vášní.
Ke kruhu jsem poprvé usedl v roce 2012. Od začátku se věnuji čajové keramice. Čaj jsem pil již dávno před tím, a když jsem pak začal točit, soustředil jsem se výhradně na čajovou keramiku. A tak je to dodnes. Nikdy jsem vlastně nedělal jinou keramiku než tu čajovou. To je to, co mě baví a co mě uspokojuje. Inspirací je pro mě čajová kultura Japonska a Číny.
Od začátku jsem samouk. Točit na kruhu jsem se naučil sám. Veškeré informace jsem si musel dohledat. Postupem času jsem se seznámil s lidmi, kteří v Čechách vypalují keramiku dřevem, a od nich jsem získal první zkušenosti o tomto druhu výpalu. Když jsem se pak dostal k výpalu anagamy u Jardy Marka, bylo mi jasné, že je to přesně to, co jsem pro svou čajovou keramiku hledal.
Právě pití čaje mě dovedlo až k výrobě keramiky. Proto se soustředím na výrobu keramiky pro přípravu a pití čaje. Čaj vytvořila příroda a proto se i já svou tvorbou snažím přiblížit co nejvíce přírodě a tím i čaji samotnému. Hlínu si připravuji sám z nalezených jílů. Výpal v anagamě mi pak dává pocit souznění s přírodou, kde je vzhled výsledného výrobku ovlivněn tolika faktory, že proces výpalu nelze zcela ovládnout, ale člověk se mu naopak musí oddat. Nejen vzhled je pro mě důležitý, ale také funkčnost při přípravě čaje.
O výpalu v anagamě
Největší inspirací je pro mě pak samotný výpal anagamy. Anagama je pec, která je tvořena jednou komorou. Připomíná tunel, který kopíruje tvar plamene. Topeniště je v přímém kontaktu s výrobky. Nepřetržitým přikládáním dřeva se nejen zvyšuje teplota, ale vytváří se mnoho popela, který se usazuje na výrobcích, kde se taví a vytváří ve spojení s hlínou přirozenou glazuru. Maximální teplota v peci se pohybuje kolem 1300°C a výpal trvá 48 hodin (u velkých anagam to může být i 10 dnů a více) což má za důsledek velkou spotřebu dřeva. Finální vzhled výrobků je nezaměnitelný. Tento proces lze ovlivnit způsobem naložení výrobků do pece, použitým dřevem či způsobem výpalu. Zůstává však mnoho proměnných, které nelze zcela ovlivnit. Každý kus je naprostým originálem.