O posledním říjnovém víkendu, který se díky státnímu svátku prodloužil,jsme měli možnost navštívit naše přátele v Doupěti. Mirka Randová a Petr Novák zde mají své keramické studio a originální bydlení v jednom. Tak jsme měli možnost je sledovat při práci (volné víkendy nedrží), popíjet s nimi čaj, vybírat jejich keramiku do e-shopu a klást všetečné otázky.
Při své druhé cestě do USA v roce 2001 jsem našla keramické studio Terra Incognito. Terra pro mne znamenala hodně a myslím, že i díky tomu, že jsem měla šanci zde pracovat jako monitor (monitor je „holka pro všechno“ – uklízí, recykluje hlínu, nakládá pec, pomáhá učitelům, organizuje atd.) jsem po návratu byla připravená na vše, co proces výroby keramiky obnáší. V Terra Incognito jsem se také zamilovala do výpalu v peci na dřevo.
Mirka: Nadřazenost technologií ve studiové keramice neexistuje! Znalost technologie je jen prostředek k tomu, aby keramik našel cestu uskutečnit svou představu. Technologie výpalu je jen jednou částí tvorby, je volbou, která ovlivňuje výsledek. Takových rozhodnutí ovšem udělá keramik v procesu, při hledání svého vlastního vyjádření, mnoho. Od výběru keramické hmoty, přes použitou technologii tvorby až po výběr glazury. Stejně tak jako mohou zajímavá díla vzniknout různými technologiemi tvorby (modelováním, na hrnčířském kruhu, lití do forem), tak i v jakékoliv peci mohou vzniknout unikátní autorská díla.
Petr: Nejdřív jsem zjistil, že to jde. Četl jsem různé knížky, tehdy dostupné jen v angličtině a dělal jsem různé začátečnické experimenty. Občas se něco povedlo. Je to vlastně jako kuchařka. Existují nějaké zavedené receptury a postupy, tak je vyzkoušíš a postupně je začneš inovovat vlastními a lokálními materiály. No a hlavně to uměla Mirka, která se to naučila v USA, takže poté co jsme začali tvořit spolu, šlo to rychle dopředu.
Petr: Nejraději různě kombinuju, taky proto, abych měl pro zákazníky široké spektrum věcí. Ale osobně mám nejradši „korejský buncheong“ styl – jednoduché živcové glazury přes bílou engobu. Také rád používám způsob, kdy se věci neglazují, ale na vrcholu teplotní křivky se do pece vkládá dřevěné uhlí. Různé úrovně teplot, síly redukce dřevěným uhlím a použití různých hlín vytváří širokou škálu jemných efektů.