Keramička Mirka Randová se v poslední době věnuje tvorbě čajového nádobí z porcelánu, které pálí v peci na dřevo. Je to pro ni nová poloha, tak jsme Mirce položili pár zvědavých otázek.
Mirko, začala jsi pracovat s porcelánem. Je to novinka nebo nějaký návrat ke kořenům?
Asi trochu obojí. Porcelán pro mne novinka není, ale návrat ke kořenům také ne, jelikož teď vlastnosti porcelánové hmoty využívám z jiných důvodů než kdysi. Dříve hrála roli pouze estetika této hmoty – její barva a hladkost byla vhodná pro mé glazury a dekorace. Nyní je to kombinace funkce a estetiky. Porcelán je jako materiál vhodný pro některé druhy čajů, misky z porcelánu dají vyniknout vůním a příjemně tak doplňuje a rozšiřuje naše další hmoty.
Děláš teď i menší „čajovky“. Jsme u tebe zvyklí na velké kusy, jako jsou čajová moře, Jin shui nebo dózy. Co ta změna?
Hodně jsem se chtěla směrem k širšímu uchopení čajového nádobí posunout již delší dobu, vlastně již více než rok, ale musím přiznat, že jsem to nakonec dokázala, až když jsem dostala příležitost rezidence ve StarWorks v Severní Karolíně. Jsem za to ráda, ony by totiž ty mé první pokusy v konfrontaci s Petrovými jednoznačně pohořely a asi bych je všechny rozmočila, než by se dostaly do pece. Takhle se po čase podařilo některým i přežít a během těch třech měsíců rezidence se vyvinuly. Rezidence je navíc skvělá věc pro zkoušení něčeho nového, vše je nové, člověk je naprosto vytržen ze svého komfortu, materiály jsou nové, pece jsou jiné a i noví lidé na člověka působí. Jeden se pak nemůže držet svých navyklých zvyklostí, i kdyby sebevíce chtěl, a zkoušet něco nového je pak naprosto přirozené.
Zůstala jsi u pece na dřevo nebo kombinuješ i s elektřinou?
Pro porcelán zatím zůstávám u pece na dřevo. Chtěla jsem tvořit primárně z českého porcelánu a díky vstřícnosti lidí z porcelánky v Dubí se mi podařilo sehnat jejich dubský porcelán. K tomu aby měl tento porcelán své vlastnosti, je třeba redukčního výpalu a vysokých teplot. Samozřejmě nevylučuji, že časem se budu věnovat i porcelánovým hmotám připraveným pro nižší teploty a oxidační atmosféru. Trochu na jedné takové možnosti, která by propojila jak funkční, tak estetické vlastnosti v oxidaci pracuji, ale nechci předbíhat
Inspiruješ se pro své porcelánové kousky nějakou tradiční klasikou?
Inspiruji, obzvláště co se funkce týče. Ono je to jaksi logické a rozumné nechat se inspirovat tradičním čajovým nádobím, které se jen pomalu posouvalo, a každý posun měl význam, ale rozhodně se tímto vlivem nenechávám limitovat. Před 4 lety mi keramik Simon Levin citoval větu, kterou jsem od té doby slyšela již několikrát a mám ji moc ráda, protože vystihuje podstatu mého přístupu k tradici: „Tradice je péče o oheň, ne modlení se k popelu.“
Mirka Randová a Petr Novák založili Keramické centrum Doupě o.p.s., v jehož rámci se věnují nejen své keramické tvorbě, ale také lektorské činnosti. Oba se zúčastnili mnoha sympozií a výstav keramiky, pravidelně jsou zváni také na Festival čajové misky do Jižní Koreje. Pracují s technikou výpalu v peci na dřevo, glazury si míchají sami z materiálů dostupných v Česku.