Letní dopoledne je ideální na pracovní výlet středočeskou krajinou, a tak jsem vyjela za Jiřím Duchkem do Mutějovic ve chmelovém kraji, abych vybrala pár kousků do našeho obchodu Klasek Tea.
Byla to zajímavá možnost podívat se na elegantní a drobné „čajovky“ jaksi odzadu – na výchozí materiály v surovém stavu. A na místo, kde vznikají, v ohni a popelu…
Na chmelovém statku
Jiří mi ukázal své tři pece na dřevo, ve kterých pálí převážně čajovou keramiku, a tedy malé kousky, jichž musí vzniknout stovky, aby největší pec naplnily. Mezi pecemi se rozkládá krásná zahrada plná okrasných stromů a keřů, o kterých Jiří láskyplně vyprávěl. Nechyběli ani pohádkoví motýli obléhající trsy levandule. Duchkových statek je bývalé hospodářství, které je velmi rozlehlé, neboť se v něm vždy v létě zpracovával chmel a do kraje se sjížděly doslova tisíce sezónních dělníků.
- Lavender and buterflies/ levandule a motýli
- Big kiln/ velká pec
- Mutějovice idyll/ mutějovická idyla
- Smaller kiln/ menší pec
- Raw soil/ surová hlína
- Soft clays for glazes/ jíly na glazury
Protoporcelán aneb bílý rejnok
Novinku, světlé konvičky a šálky z tzv. protoporcelánu neboli měkké kameniny (někdy také zváno bělnina n. fajáns) jsem samozřejmě vzít musela. Používáním se krásně probarví čajem do zlatě okrového teplého odstínu, ve kterém vyniknou drobné půvabné krakely. Vznikne efekt, kterému se v Japonsku říká „rejnočí kůže“.
Měkká kamenina se dříve používala pro napodobení vídeňského porcelánu. Vzpomínáte si na trochu robustní „měkké“ talíře u babičky? Tak to je ono 🙂
A co je na tom úplně nejvtipnější – Duchkova měkká kamenina je v nevypáleném stavu černá, neboť je to hlína plná uhlíku, který během redukčního pálení shoří… a světe div se, vznikne bílá keramika! Jiří a také přítomný keramik Martin Hanuš vyprávěli, že z takového materiálu se vyrábí dost složitě, pracujete spíše s obrazem toho, jak budou kousky nakonec vypadat. Pro mě jako naprostého laika poměrně vzrušující záležitost 🙂
- Duchek´s soft stoneware in original unfired form/ Duchkova měkká kamenina před vypálením
- Pottery/ hrnčírna
- Blackies by Martin Hanuš/ Hanušova černota
- Teapot Ray/ konvička Rejnok
- Changing the colour/ probarvení
- Coloured Ray/ probarvený rejnok
Česká i jiná hrnčířská historie
Nakonec jsem ve výstavním obchůdku obdivovala tyto české historické poklady, stejně jako středověké loštické poháry nebo čínský keramický střep z dynastie Song. Za zmínku rozhodně stojí police s ukázkou technik a materiálů, které Jiří pro čajovou keramiku používá. Opustit seladonovou dózu na čaj s dřevěným víčkem nebo průsvitnou ručně točenou porcelánovou misku bylo těžké… V našem e-shopu naleznete všechny novinky, nejen „rejnoky“, ale také červené hliněné konvičky, misky, lotosové sady a originální dózy. Nechybí ani černé konvičky z doopravdy černé hlíny z vrchoviny Džbán.
- Treasure shelf/ police pokladů
- Celadons/ seladonky
- Plays with copper – red and green effects/ hrátky s mědí – červené a zelené efekty
- Translucent porcelain cup/ průsvitná porcelánová miska
- Medieval Czech mugs from Loštice/ Loštické středověké poháry
- Shard from dynasty Song under the teapot/ střep pod konvičkou z dynastie Song
- 200 years old Czech protoporcelain/ 200 let stará česká měkká kamenina
- Reduction copper effects on glaze/ redukční efekty mědi na glazuře
Napsala Veronika Hokovská 🙂